De medewerker bepaalt uw manier van communiceren

De medewerker bepaalt uw manier van communicerenVerschillende mensen en verschillende situaties is iets waar u dagelijks mee om dient te gaan. Hoe u dat doet gebeurt vaak automatisch. Echter, al die verschillende situaties vragen van u een andere stijl van leidinggeven. Lastig? Soms wel. Iedere medewerker op een eigen passende manier aanspreken heeft uw collega echter wel meer gemotiveerde medewerkers opgeleverd!

Iedere medewerker is anders, iedere situatie is anders. Dat maakt dat niet één stijl van leidinggeven in alle omstandigheden en situaties het meest effectief is. Sterker nog; uw manier van aanspreken zou afhankelijk moeten zijn van de stijl van werken van uw medewerker. Bent u zich hier ooit bewust van geweest?

Motivatie en vaardigheden
We hebben allemaal een voorkeursstijl qua leidinggeven. Echter, de motivatie en de vaardigheden van uw medewerker spelen de belangrijkste rol bij uw keuze van de manier waarop u uw medewerker aanspreekt. In onderstaand overzicht kunt u terug vinden welke manier van aanspreken u zou moeten inzetten bij uw medewerker, afhankelijk van diens motivatie en vaardigheden om met de betreffende situatie om te gaan.

Stijlen van aanspreken

Motivatie om te veranderen is hoog          Ondersteunen/overleggen

* Opper ideeën.

* Help bij besluiten.

 

 

Delegeren

* Verantwoordelijkheid overdragen aan medewerker.

* Biedt hulp aan als doel niet zelfstandig bereikt kan worden.

Motivatie om te veranderen is laag    

Overtuigen / instrueren

* Beslis en licht de beslissing toe.

* Laat vragen stellen.

Dirigeren / Samenwerken

*Geef gedetailleerde instructies.

*Controleer.

Vaardigheden om uit te voeren zijn laag   Vaardigheden om uit te voeren zijn hoog

 

Ervaring van een collega
Eén van uw collega’s is doelbewust aan de slag gegaan met het kiezen van een stijl van aanspreken. Zijn ervaring:

Door meer bewust te kiezen voor een manier van leidinggeven is het mij gelukt om beter aan te sluiten bij de situatie van mijn medewerkers. Bij een dame had ik de neiging om vooral gedetailleerd aan te geven wat er moest gebeuren (stijl: dirigeren/samenwerken). Ik merkte echter dat de medewerker geïrriteerd raakte door het feit dat zij zelf heel goed kon bepalen wat er moest gebeuren. Mijn stijl sloeg dus duidelijk de plank mis. Op het moment dat ik haar liet kiezen op welke manier ze haar werkzaamheden wilde oppakken (stijl: ondersteunen/ overleggen) ging het stukken beter. Ze voelde zich serieus genomen en vond daardoor het werken bij ons leuker.