HRM advies

Als directie, MKB-er of leidinggevende kunt u vast kennis, advies of praktische hulp gebruiken bij de uitvoering van een specifiek P&O vraagstuk of -project. Of wellicht bent u op zoek naar een P&O Adviseur om u (tijdelijk) te ondersteunen. In beide gevallen ben ik er graag voor u!

Externe P&O kennis inschakelen is een goed idee als u zelf niet alle kennis in huis heeft rondom de vele aspecten waar u mee te maken heeft rondom de in-, door- en uitstroom van uw medewerkers. Maar u kunt ook te weinig handen hebben om bepaalde P&O projecten van de grond te krijgen of om deze bij afwezigheid van een medewerker, bijvoorbeeld tijdens zwangerschapsverlof, door te laten lopen. Het kan daarnaast zo zijn dat u eigenlijk helemaal niet zo goed bekend bent met de P&O materie, maar dat u hier wel regelmatig mee te maken heeft. Voor al deze situaties geldt: een belletje of een email en ik kan u snel praktisch ondersteunen!

Samen werkt het
Waaruit P&O advies en -ondersteuning kan bestaan? Een aantal voorbeelden om u te triggeren!

Verwachtingen managen door het geven van duidelijkheid
Opzetten P&O afdeling en vastleggen P&O Afspraken
Als het op P&O gebied administratief allemaal goed geregeld is geeft dat veel duidelijkheid voor uw medewerkers. Over wat wel kan en wat niet. Over hoe dingen binnen uw organisatie geregeld zijn. En dat motiveert! Ook u kunt relatief makkelijk een P&O afdeling opzetten. Van personeelsdossier tot verzuiminformatie tot het invoeren van jaar- en beoordelingsgesprekken.

Zo doen wij dat hier
Opstellen (en actualiseren) Personeelshandboek
In de CAO- en in uw eigen regelingen kan iedereen gemaakte afspraken terug vinden. Alleen, hoe begrijpelijk zijn deze regelingen? En heeft u nu wel alles op papier staan? In het personeelshandboek kunt u alle afspraken, huisregels en arbeidsvoorwaarden op één plek in begrijpelijke taal uitleggen.

Een goed functie- en loongebouw loont
Functiebeschrijvingen en salarisgebouw
U wilt uw medewerkers vast niet teveel betalen. Of te weinig. Het is daarom goed om een loongebouw te hebben. Daarvoor dienen alle functies binnen uw organisatie beschreven en gewaardeerd te worden. Zo ontstaat er meteen een goed inzicht wie welke taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden heeft.

Gevonden! De juiste kandidaat voor uw bedrijf…
Werving en selectie
Het vinden van nieuwe mensen is meer dan in een vacature tekst zetten ‘geen 9 tot 5 mentaliteit’. Door eerst te bepalen waar u eigenlijk naar op zoek bent kunt u betere en meer pakkende vacatureteksten opstellen. Ook het goed voorbereiden en voeren van de sollicitatiegesprekken helpen mee om een passende nieuwe collega te vinden.

Een ècht goede start voor nieuwe collega’s
Opstellen introductieprogramma
De eerste honderd dagen bij een nieuwe werkgever bepalen of iemand een band met de organisatie krijgt of toch vertrekt. Zorg dus voor een goede introductie. Op deze manier krijgen alle nieuwe medewerkers dezelfde informatie en worden er geen wezenlijke dingen vergeten, zoals het aanwijzen van de brandslangen tot de manier waarop verlof kan worden aangevraagd.

Een goed gesprek voor een plezierige samenwerking
Jaar- en beoordelingsgesprekken
Hoe helder en concreet maakt u jaarlijks met al uw medewerkers afspraken zodat voor beide kanten duidelijk is wat de verwachtingen zijn? Het kost wellicht even tijd om iedereen te spreken. Echter, als u goede afspraken maakt tijdens het jaargesprek, deze halverwege het jaar evalueert en als er aan het einde van het jaar een beoordeling volgt, dan zult u zien dat niet alleen uw motivatie stijgt om de gesprekken te voeren, ook uw medewerker krijgt er een positieve boost van!

Ziekteverzuim is ook gedrag van leidinggevenden
Arbeidsongeschiktheid en verzuimadministratie
Weet u dat medewerkers zich met de komst van de Wet Verbetering Poortwachter niet meer ziek mogen melden? Zorg er dus voor dat u goed op de hoogte bent van de (on)mogelijkheden van deze wet, van uw eigen rol en de rol van uw medewerker. Grote kans dat daarmee ook uw ziekteverzuim naar beneden gaat.

Ja uhh… wat ik eigenlijk zeggen wil… / Voor als het (even) niet zo lekker gaat
Ondersteuning bij het voeren van lastige gesprekken
Het is echt mogelijk om een positief slechtnieuwsgesprek te voeren, ook bij conflicten!

Laat uw medewerker niet zomaar gaan!
Exitgesprekken
Misschien wel het meest verhelderende gesprek! Hou daarom met iedere medewerker die vertrekt een exitgesprek. Dit kan u veel informatie opleveren en er kunnen dingen boven tafel komen die u nog niet wist.

Slimmer werken, slimmer ondernemen
Training en coaching
De beste investering; zorgen dat uw en uw medewerkers dagelijks met veel plezier werken! Met mijn workshops en individuele coachingen, die ik vanuit Zoo’n Training geef, zou ik graag een inspiratieboost geven! Klik hier om meteen uit een van de vele workshops te kiezen zodat er ook binnen uw bedrijf met meer plezier slimmer gewerkt kan worden…

De samenwerking
U kiest de samenwerkingsvorm die het beste bij uw vraag past. Ik kan op afroep voor u beschikbaar zijn of ik ben voor een langere periode op project- of ad interim basis inzetbaar. Mijn insteek is in beide gevallen hetzelfde; u praktisch ondersteunen met uw P&O vraag. Mijn doelstelling daarbij is om u meteen die middelen en tools aan te reiken waardoor u een volgende keer zelf gelijksoortige casussen kunt oppakken.

Meteen van uw ‘hoofdpijn dossier af’? Neem, geheel vrijblijvend, contact met me op via info@zoonadvies.nl. Ik kijk uit naar uw email!