Laat een betere indruk achter bij sollicitanten

Laat een betere indruk achter bij sollicitanten
door uw vacature(tekst) te verbeteren.

Laat een betere indruk achter bij sollicitanten door uw vacature(tekst) te verbeteren.U heeft maar 63 seconden de tijd om een goede indruk achter te laten bij uw sollicitanten. Daarom acht praktische tips voor een goede vacaturetekst.

We besteden gemiddeld ruim een minuut aan het bekijken van een personeelsadvertentie, zo blijkt uit onderzoek. Dat is niet veel tijd. Zonde dus als potentiële kandidaten het dan moeten doen met termen als ‘geen 9 tot 5 mentaliteit’ of ‘wij bieden goede arbeidsvoorwaarden’. Met deze tips maakt u uw vacature veel interessanter.

1. Zorg voor een heldere functienaam
Hoe vager de functienaam, hoe minder mensen uw advertentie zullen lezen. Zorg dus voor een heldere omschrijving. Dat kan betekenen dat u de interne functietitel beter niet kunt gebruiken, maar dat u een titel gebruikt die de potentiële kandidaten aanspreekt. Herhaal de pakkende functienaam een aantal keer in de tekst. Dit is goed voor de zoekmachines en zo valt de functienaam op als lezers uw advertentie screenen.

2. Maak de functie uniek
Begin de advertentie met de ‘clou’; wat maakt uw vacature zo uniek? U kunt bijvoorbeeld aangeven waar de uitdaging in zit, waarin de functie afwijkt van andere gelijksoortige functies of welke bijzondere omstandigheden er binnen uw bedrijf spelen.

3. Geef een goed inzicht in de werkdag
Het opsommen van een aantal taken doet vaak afbreuk aan de interessante kanten van de vacature. Sollicitanten willen graag weten hoe de dagelijkse praktijk er straks uit gaat zien. U kunt dit doen door bijvoorbeeld aan te geven hoe een gemiddelde werkdag eruit ziet.

4. Vermeld de werkregio
Geef duidelijk aan wat het werkgebied is. Hierop wordt gezocht!

5. Maak de voorwaarden aantrekkelijk
Een sollicitant wil graag weten ‘what’s in it for me’. Dus liever ook geen vage termen zoals ‘goede’ arbeidsvoorwaarden. Geef liever aan wat uw voorwaarden concreet inhouden.

6. ‘Wat’ maar vooral ook ‘wie’ is uw bedrijf
Vertel de lezer meer dan alleen hetgeen uw bedrijf doet. Wat is bijvoorbeeld de sfeer, geldt er een kledingcode, hoe zien de werkplekken eruit en welke andere bijzondere kenmerken zijn er.

7. Wordt zichtbaar
Een advertentie met een (pakkende) foto valt meer op.

8. Zorg ervoor dat mensen reageren
Sluit de advertentie af met een uitnodiging om te reageren. We blijken makkelijker te reageren als we een afsluitende ‘call to action’ krijgen.

Heeft u zo voldoende inspiratie om een interessante vacature tekst op te stellen?